Elicon, -onis (s.m.)

1. Elicona, massiccio montuoso, al confine della Focide con la Beozia, sede del culto delle Muse (Conte).
De vulg. II iv 9 Caveat ergo quilibet et discernat ea que dicimus, et quando pure hec tria cantare intendit, vel que ad ea directe ac pure secuntur, prius Elicone potatus, tensis fidibus ad supremum, secure plectrum tum movere incipiat.
Ep. XIII 3 Verum, ne diuturna me nimis incertitudo suspenderet, velut Austri regina Ierusalem petiit, velut Pallas petiit Elicona, Veronam petii fidis oculis discussurus audita, ibique magnalia vestra vidi, vidi beneficia simul et tetigi; et quemadmodum prius dictorum ex parte suspicabar excessum, sic posterius ipsa facta excessiva cognovi.
De vulg. 1
Ep. 1
Elicona, Ep. XIII 3
Elicone, De vulg. II vi 9
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Dal greco Ἑλικών, oronimo che designa il monte Elicona tra la Focide e la Beozia, sede delle Muse, da cui sgorgavano le fonti Aganippe e Ippocrene, le cui divine acque erano considerate di ispirazione per i poeti; att. prevalentemente in poesia e ricorrente nella tradizione esegetica ai classici e nella trattatistica mitografica mediev. (vd. Corrispondenze). La grafia Elicon, senza incipitaria, è ampiamente diffusa nella scripta mediolatina (è att. compattamente, ad es., dai codici del De vulg.: B, G, T), rispetto alla forma etimologica classica dipendente dal greco (Helicon da Ἑλικών).

Nel lat.  dantesco l'oronimo registra due occorrenze. In De vulg. II iv 9 i poeti che vogliono cantare i magnalia devono sottoporsi a tre gesti rituali, propri del poeta sublime antico: prima di tendere le corde della cetra e suonare il plettro («tensis fidibus ad supremum, secure plectrum tum movere incipiat»), devono abbeverarsi alla fonte dell'Elicona («prius Elicone potatus»), per ricevere dalle divine acque del monte sacro alle Muse la necessaria ispirazione poetica. Similmente, in Purg. XXIX 40-42 D. invoca la Musa Urania affinché lo aiuti a proseguire nel suo racconto e chiede alle prodigiose acque del monte Elicona di donargli abbondante ispirazione per mettere in versi cose difficili anche da pensare («Or convien che Elicona per me versi, / e Uranìe m'aiuti col suo coro / forti cose a pensar mettere in versi»; vd. la voce Elicona in ED).

In Ep. XIII 3 l'oronimo ricorre nel punto in cui D. afferma di essersi recato a Verona per prendere visione delle magnificenze («ibique magnalia vestra vidi»)
udite sulla città, così come la regina di Saba si era recata a Gerusalemme e Pallade presso l'Elicona: «velut Austri regina Ierusalem petiit, velut Pallas petiit Elicona, Veronam petiit». Notevole la ripresa, non solo concettuale ma anche lessicale, dell'episodio di Met. V 250-263, dove Ovidio racconta che Pallade si recò sul monte Elicona (v. 254 «Helicona petit») per vedere la prodigiosa fonte Ippocrene sgorgata da un colpo di zoccolo di Pegaso (vd. Corrispondenze per l'intero episodio). La forma greca dell'accusativo singolare, Helicona, in luogo di quella latina, Heliconem, è att. prevalentemente in poesia e ricorre nelle auctoritates compulsate da D. (vd. Corrispondenze).

Per altri esempi nel lat. dantesco di sost. della terza declinazione di origine greca con accusativo in -a, vd. le voci Athlas, EmilisPactolispean, Titan in VDL. 
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Voce corrispondente nelle opere volgari di Dante:
Elicona, vd. ED (C. Kraus).
Latino classico e tardoantico:
att. prevalentemente in poesia (cfr. OLD s.v. Helicon), vd. soprattutto OvMet. V 254 Hactenus aurigenae comitem Tritonia fratri / se dedit: inde cava circumdata nube Seriphon / deserit, a dextra Cythno Gyaroque relictis, / quaque super pontum via visa brevissima, Thebas / virgineumque Helicona petit; quo monte potita / constitit et doctas sic est adfata sorores: / "Fama novi fontis nostras pervenit ad aures, / dura Medusaei quem praepetis ungula rupit. / Is mihi causa viae: volui mirabile factum / cernere; vidi ipsum materno sanguine nasci". / Excipit Uranie: "Quaecumque est causa videndi / has tibi, diva, domos, animo gratissima nostra. / Vera tamen fama est: est Pegasus huius origo / fontis", et ad latices deduxit Pallada sacros (MqDq). Cfr. anche Verg. Aen. VII 641 e X 163 Pandite nunc Helicona, deae, cantusque movete (MqDq); Hor. II 1, 218 [...] Ut studio maiore petant Helicona virentem (MqDq); Prop. III 3, 1 Visus eram molli recubans Heliconis in umbra, / Bellerophontei qua fluit umor equi [...] parvaque tam magnis admoram fontibus ora, / unde pater sitiens Ennius ante bibit (MqDq); Ov. Met. V 663 At nymphae vicisse deas Helicona colentes / Concordi dixere sono (MqDq); Met. VIII 534 Non, mihi si centum deus ora sonantia linguis / Ingeniumque capax totumque Helicona dedisset, / Tristia persequerer miserarum vota sororum (MqDq); PlinNat. IV 8 deinde in intimo sinu angulus Boeotiae adluitur cum oppidis Siphis, Thebis quae Corsiae cognominatae sunt iuxta Heliconem montem (Bibliotheca augustana); Servad Aen. VII 641 Helicona deae Parnasus, mons Thessaliae, dividitur in Cithaeronem Liberi et Heliconem Apollinis, cuius sunt musae (CC).
Latino medievale:
att. prevalentemente in poesia, nella tradizione esegetica ai classici e nella trattatistica mitografica; vd. ad es. Giovanni di Garlandia, Integumenta, V 237 De eo quod Pallas transtulit se ad Elicona. Post bellum Perseus studuit viditque Minerve / secretum, dulces Palladis hausit aquas; Corrado de MureFabularius, B 183, Quidam etiam hunc equum Pegasum dicunt Neptuni et Meduse filium, qui in Elicone monte Boetie ungula feriens saxum fontem aperuit, qui ex eius nomine dicitur Ypocrene (LLT); MussatoEpist. IV 9 Non Brintha est Elicon nec defluit inde Timavus / unde caballinis Musa resultat aquis (Poeti d'Italia).
Lessicografi medievali:
IsidOrig. XIV 8, 11: Parnasus mons Thessaliae iuxta Boeotiam, qui gemino vertice est erectus in caelum. Hic in duo finditur iuga: Cyrrham et Nissam; unde et nuncupatus; eo quod in singulis iugis colebantur Apollo et Liber. Haec iuga a duobus fratribus Cithaeron et Helicon appellantur. Nam Helicon dictus ab Helicone fratre Cythaeronis (Mirabile). 
Papias (s.v. Parnasus) = Isid. Orig. XIV 8, 11 (Mirabile).
Uguccione, L 67, 23 (s.v. licio): Item ab elicio hic Elicon -nis, unum de duobus cacuminibus Parnasi in quo olim solebat esse studium, et dicitur sic quia olim inde eliciebatur sapientia, unde et Elicon dicitur quasi eliciens cuncta et est ethimologia (DaMA).
Balbi (s.v. Elicon) = Uguccione (Mirabile).
Commentatori danteschi:
vd. ad es.:
Pietro Alighieri
(1) ad Purg. XXIX 37-42: Ideo invocat Musas, et specialiter Uraniam, quae interpretatur contemplatio coelestis. Item virtutem Heliconis fontis, rigantis montaneam, quae dicitur Helicona, consecratam Musis, idest scientiis, et existentem iuxta Parnassum (DDP).
Benvenuto da Imola ad Purg. I 7-9: Pallas dea sapientiae cum venisset ad visendum Parnasum montem celeberrimum poetarum, de quo plene dicam primo capitulo Paradisi, et Heliconem pulcerrimum fontem illius montis, commendata amoenitate loci, vocavit Musas felices ratione loci et studii; ad Purg. XXXI 139-145: o bevve più in sua cisterna, et qui poeta plus hausit de fonte Parnasi, qui dictus est Helicon, de quo dixit supra cum invocaret musas (DDP).
Autore: Elena Vagnoni.
Data redazione: 19.07.2024.